Kāpēc bērniem nedrīkst mācīt lepoties ar saviem sasniegumiem?12.10.2017
Pašlaik sabiedriskajai apspriešanai projekts Skola 2030 nodevis projektā sagatavoto materiālu: “Izglītība mūsdienīgai lietpratībai: mācību satura un pieejas apraksts” (materiālu skatīt šeit).
Es neesmu paspējusi rūpīgi izskatīt visu materiālu, un to noteikti izdarīšu, bet manu uzmanību jau piesaistīja pirmsskolas sadaļā – galvenie sasniedzamie rezultāti beidzot pirmsskolu caurviju prasmes – attīstīt prasmi bērnam lepoties ar saviem sasniegumiem. Prasme lepoties ar saviem sasniegumiem ir rezultatīvais rādītājs, kas nozīmē, ka pirmsskolas pedagogiem būs jādara viss, lai audzēkņi iemācītos lepoties ar saviem sasniegumiem.
Ļoti skumji, ka pieaugušie, kas gatavoja šo materiālu nezina, ka lepnība tiek uzskatīta par vienu no kaitīgākajām īpašībām, kas grauj cilvēka dzīvi. No ķermeņa filozofijas skatoties lepnība rada audzējus. Latvijā ir vairāk kā 11000 ar vēzi slimu cilvēku. Tā kā man ir iespēja sniegt palīdzību vēža slimniekiem, tad šie slimnieki nekautrējas atklāt to, ka viņiem ļoti svarīga ir vēlēšanās lepoties ar panākumiem, un cik liels pārsteigums ir brīdī, kad es sāku skaidrot, ka tieši no šīs īpašības ir jāatbrīvojas, lai atveseļošanās ietu pozitīvā virzienā. Nevienas zāles nespēj atbrīvot no vēlēšanās lepoties ar saviem sasniegumiem, to var izdarīt tikai cilvēks pats, mainot savu domāšanu un attieksmi pret dzīvi.
Kāda mana paziņa, kurai dēls pašlaik mācās 8.klasē, ir izmisumā, jo dēls ir ļoti lielā stresā skolā, kur nepārtraukti no viņa tiek pieprasīti sasniegumi, un ja to nav, tad tu esi nekam nederīgs. Mīļie, uz ko mēs ejam? Uz garīgi slimu sabiedrību. Tieši par to ir uztraukusies māte, jo saprot, ka šo spriedzi, kuru dēls izjūt skolā, kaut kādā brīdī viņa psihe neizturēs un tad būs patiešām lielas problēmas. Ko darīt? Meklēt skolu, kur vēl lepošanās ar sasniegumiem nav sasniegusi tik slimīgu pakāpi, un diemžēl šī skola noteikti neatradīsies skolu reitingu augšpusē, jo vadošās skolas ļoti spiež skolēnus uz sasniegumiem. Kas notiek ar šiem skolēniem pēc tam, diez vai viņi maz zina, cik daudzi no viņiem strādājot prestižos darbos, regulāri lieto nervu zāles vai narkotikas, lai tikai spētu nomierināt savus nervus.
Rodas jautājums, bet vai cilvēkam tiešām nevajag lepoties ar saviem sasniegumiem? Cilvēkam vajag priecāties par saviem sasniegumiem, nevis lepoties. Ja cilvēks lepojas ar saviem sasniegumiem, tad viņš jūtas pārāks par citiem. Ja cilvēks priecājas par saviem sasniegumiem, tad viņā neattīstās vēlme kādu pārspēt, bet gan prieks par savu attīstību. Pats galvenais, kas ir jāsaprot, ka nevajag sevi salīdzināt ar citiem, jo mēs katrs esam absolūti unikāls cilvēks. Kā var salīdzināt savā starpā unikālus cilvēkus? Vai mēs varam salīdzināt mūsu dižos komponistus Raimondu Paulu ar Imantu Kalniņu? Vai mēs varam pateikt, kurš no viņiem ir labāks komponists? Nē, nevaram, jo viņi radījuši atšķirīgu mūziku. Mēs varam priecāties par Raimonda Paula panākumiem, un tieši tāpat priecāties par Imanta Kalniņa panākumiem.
Biedrība “Dzīvot pēc Sirdsapziņas” noteikti nosūtīs savus ieteikumus pilnveidot saturu “Izglītība mūsdienīgai lietpratībai: mācību satura un pieejas apraksts”, bet tā kā sabiedriskā apspriešana neuzliek par pienākumu ņemt vērā ieteikumus, tad nevaram garantēt, ka mūsu teiktajā kāds ieklausīsies.
Tāpēc, mīļie lasītāji, ja arī jūs rakstīsiet ieteikumus no savas puses, būtu svarīgi, neaizmirst pieminēt šo ļoti rupjo kļūdu, kas novedīs sabiedrību pie ļoti smagām sekām.
Autore: Elvita Rudzāte