Kāds ir ekstāzes stāvokļa skaidrojums?11.06.2025
Jeļenas Blavatskas grāmatā “Atslēga uz Teosofiju” ir sniegta atbilde:
“Patiesu ekstāzi Plotīns ir definējis kā “prāta atbrīvošanu no tā ierobežotās apziņas, savienošanos un identifikāciju ar bezgalīgo”. Tas ir augstākais stāvoklis, saka profesors Vailders, taču tas nav mūžīgs un to sasniedz tikai ļoti, ļoti retais. Faktiski tas ir identisks štatam, kas Indijā pazīstams kā samadhi. Pēdējo praktizē jogi, kas atvieglo tā sasniegšanu fiziski, stingri atturoties no ēdiena un dzēriena, un garīgi, pastāvīgi cenšoties attīrīt un paaugstināt prātu. Meditācija ir klusa un neizrunāta lūgšana vai, kā par to teica Platons, “dvēseles tiekšanās pēc dievišķā, nevis lūgums pēc kāda personīga labuma (vispārpieņemtajā lūgšanas nozīmē), bet gan apelācija pie paša Labuma – pie universālā Augstākā Labuma”, kuras daļa mēs esam uz zemes un no kuras būtības mēs visi esam radušies. Tāpēc Platons piebilst, ka “palieciet klusu dievišķo klātbūtnē, līdz tie noņem miglas plīvuru no jūsu acīm un, pateicoties gaismai, kas nāk no tām, ļauj jums redzēt, kas ir patiesi labs un kas jums nešķiet” [1].
[1] – Lūk, ko mācītais “Eklektiskās filozofijas” autors profesors A. Vailders nodēvēja par “garīgo fotogrāfiju”: “Dvēsele ir kamera, kurā tiek ierakstīti fakti un notikumi, nākotne, pagātne un tagadne, un prāts tos apzinās. Ārpus mūsu ikdienas ierobežojumu pasaules viss ir tikai viena diena vai stāvoklis – pagātne un nākotne ir iekļauta tagadnē… Nāve – pēdējā ekstāze uz zemes. Pēc tam dvēsele tiek atbrīvota no ķermeņa ierobežojumiem, un tās cēlākā daļa savienojas ar augstāko dabu un sāk baudīt augstāko būtņu gudrību un tālredzību. Mistiķiem patiesā teosofija ir stāvoklis, kuru Apollonijs no Tjanas bija spiests raksturot šādi: “Es varu redzēt tagadni un nākotni kā skaidrā spogulī. Gudram cilvēkam, lai paredzētu notikumus, nav jāgaida zemes tvaiki vai gaisa samaitāšana… Θεοι, vai dievi, redz nākotni, parastie cilvēki – tagadni, gudrie – kas tūlīt notiks.” “Gudro teosofija”, par kuru viņš runā, ir labi izteikta apgalvojumā “Dieva Valstība ir mūsos.””